Grafieken | KLAs 1-4: |
Vanuit de beweging
Kinderen worden van klein naar groot naast elkaar gezet en getekend.
De grootte wordt daarnaast weergegeven in cm. We tekenen onze potloden na van klein naar groot. Ook hier wordt de maat bij vermeld.
Welk potlood gebruiken we het meest.
Welke kleur hoeft de school eigenlijk niet meer aan te schaffen.
Hoeveel theelichtjes worden per dag opgebrand in de klas?
We darten in de klas.
Op een staafgrafiek wordt bijgehouden hoeveel keer elk getal gegooid wordt.
Allerlei concrete situaties nodigen uit tot het uitbeelden in “Grafiekvorm”
Overige vormen
Aan de hand van concrete situaties wordt er gewerkt aan grafieken.
Het begrip grafiek komt als zodanig nog niet aan de orde.
Toch kan men het begrip voor grafiek voorbereiden.
De hiernaast genoemde voorbeelden worden op papier uitgewerkt
Als leerkracht kun je b.v. de afstanden die kinderen met een bal gooien in een soort grafiek weergeven en daar vragen over stellen.
Wie gooide het verst?
Wat werd er gemiddeld gegooid?