koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Grafieken KLAs 1-4:

 

Grafieken klas 1-4


literatuur
Literatuur

RIB
Uitgangspunten    

rib
Meetkunde 

rib
Maat en vorm    








Vanuit de beweging

Kinderen worden van klein naar groot naast elkaar gezet en getekend.

De grootte wordt daarnaast weergegeven in cm. We tekenen onze potloden na van klein naar groot. Ook hier wordt de maat bij vermeld. kinderen op een rij

Welk potlood gebruiken we het meest.
Welke kleur hoeft de school eigenlijk niet meer aan te schaffen.
Hoeveel theelichtjes worden per dag opgebrand in de klas?
We darten in de klas.
Op een staafgrafiek wordt bijgehouden hoeveel keer elk getal gegooid wordt.
Allerlei concrete situaties nodigen uit tot het uitbeelden in “Grafiekvorm”

theelichtjes

Overige vormen

Aan de hand van concrete situaties wordt er gewerkt aan grafieken.

Het begrip grafiek komt als zodanig nog niet aan de orde.
Toch kan men het begrip voor grafiek voorbereiden.

De hiernaast genoemde voorbeelden worden op papier uitgewerkt

                   potlodengrafiek

Als leerkracht kun je b.v. de afstanden die kinderen met een bal gooien in een soort grafiek weergeven en daar vragen over stellen.
Wie gooide het verst?
Wat werd er gemiddeld gegooid?